Vanzarile in presa scrisa de sport scad, audientele cresc. Romanii sunt campioni la pasat ziarele de la unul la altul. Faceti ziare de fier!

September 23rd, 2010 | by Vadim Cusnarencu |

Este o moda acum in Romania, in presa scrisa, de a nu se mai trimite in comunicate de presa cifrele de vanzare, ci cele de ‘audienta”. De ce? Pentru ca cele de vanzari sunt dezastru, iar cele de audienta se mentin la cotele din vremurile de aur. Adica, nu conteaza ca presa de sport se vinde la jumatate fata de 2008 si a scazut cu 30% fata de 2009, ca vanzari. Audienta, oamenii care citesc o editie, a crescut! Se pare ca un singur ziar de sport vandut intr-o zi este dat de la unul la altul de 20 de ori! Asta arata cifrele. Cu alte cuvinte, vindem mai putin, dar ne citesc mai multi. Iata mai jos datele dintre anii 2006-2010, cele de vanzari si cele de ‘audienta’ ale presei scrise de sport, pentru a vedea discrepanta dintre cifre.

Haideti sa ne uitam comparativ in tabelul de mai jos la cele doua ziare de sport, din 2006 si pana acum. O coloana este cu numarul de vanzari, cu alte cuvinte cifra exacta de exemplere vandute pe zi, in medie pe an.

A doua coloana este cifra ‘audientei‘, adica cifre realizate pe esantioane de oameni care spun cat si ce citesc si, spre deosebire de vanzari acolo unde totul este palpabil, pe oamenii chestionati trebuie sa ii credem pe cuvant. Toate cifrele sunt oferite de Biroul Roman de Audit al Tirajelor, cele de vanzari pe exemplarele reale, iar cele de audienta sunt realizate pe estimari cu esantioane reprezentative.

Prosport
Gazeta Sporturilor
An Vanzari
medie ziare/zi
Audienta
medie cititori/zi
Vanzari
medie vanzari/zi
Audienta
medie cititori/zi
2006
77.000
73.000
2007
67.000
589.000
73.000
750.000
2008
57.000
619.000
93.000
774.000
2009
42.000
588.000
62.000
716.000
2010
31.000
592.000
44.000
731.000

Ce observam? ProSport vindea in 2006, pe zi, o medie de 77.000 de ziare. In 2007 a coborat la 67.000 pe zi, in 2008 la 57.000, in 2009 la 42.000 pe zi. In 2010, in primele sase luni, ProSport a vandut in medie 31.000 pe zi.

Gazeta Sporturilor vindea 73.000 pe zi in 2006, in 2007 mentinea cifra, in 2008 crestea fulminant la 93.000 pe zi, in 2009 cobora brusc la un 62.000 pe zi, iar in 2010 are in primele 6 luni o medie de 44.000 pe zi.

Intra in scena Audienta. Spre deosebire de vanzari, care sunt clare, Audienta se calculeaza ca o estimere, pe esantioane. Cu alte cuvinte, daca un singur exemplar de ziar este plimbat de 5 oameni intr-o zi el are, normal, o acoperire mai mare decat cifra bruta de vanzare la chiosc.

Ce se observa? Gazeta Sporturilor vinde in 2010 real la chiosc la jumatate fata de perioada 2007-2008, dar este citita de aproximativ acelasi numar de oameni! Si, chiar daca Gazeta vinde in 2010 cu 30% mai putin fata de 2009, este citita cu 5% mai mult! Cu alte cuvinte, daca in 2008 un exemplar de ziar vandut la chiosc era citit in medie de 7-8 oameni intr-o zi, acum in 2010 un singur exemplar este plimbat de 18-19 oameni!

Prosport, desi vinde cu peste jumatate mai putin in 2010, fata de 2007, are chiar o audienta mai mare. Prosport era plimbat din mana in mana de 9 oameni in 2007, iar acum 20 de oameni rasfoiesc zilnic cate un exemplar de ziar!

In 2010, presa scrisa de sport vinde la jumatate fata de acum cativa ani, insa este citita de tot atatia oameni, acesta este mesajul. Ce poate fi mai bine de atat? Se cheltuieste mai putin cu tiparirea de ziare, insa cititorii sunt la fel. De ce oare se spune ca presa scrisa este in groapa, nu stiu, dupa cifre traieste vremuri de aur. Romanii citesc mai mult presa scrisa, si-o rup din mana, chiar daca nu o mai cumpara!

Ideea este ca, in presa scrisa, la fel ca si estimarile la TV facute pe esantioane in Bucuresti de 1000 de oameni, estimarile de audienta sunt o gluma fata de cifrele reale de audienta oferite de mediile de comunicate de pe Internet.

Am putea si noi pe internet sa facem o estimare de audienta, adica ok numarul celor care acceseaza siteul este clar, dar daca cititorii arata si altora ecranele de laptop sau cele de telefon mobil? Audienta reala nu este mai mare?

Legat de cati oameni plimba un ziar de sport intr-o zi, nu mai faceti baieti ziare 3D, faceti-le ghe fier. Se va ajunge la anul ca un ziar sa fie citit de 50-100 de persoane, nu cred ca mai rezista hartia aia obosita.

Nu cred ca mai trebuie tras de cifrele de audienta ale presei scrise de la noi. Se tot face caz ca vezi Doamne un ziar este platit si este mai valoros ca public decat un site gratuit. Cine il cumpara? Niste ametiti care si-l plimba cate 20 in mana pe zi? Asta e cumparatura de valoare?

  1. 17 Responses to “Vanzarile in presa scrisa de sport scad, audientele cresc. Romanii sunt campioni la pasat ziarele de la unul la altul. Faceti ziare de fier!”

  2. By williamcoylung on Sep 23, 2010 | Reply

    si asta arata inca odat’ ce dastept’ esti ca ai venit de la paris si ai facut un site cu o groaza de buguri…stim stim povestea

  3. By vadim on Sep 23, 2010 | Reply

    William, multumesc inca o data ca ma citesti foarte atent. :)

  4. By Paul on Sep 23, 2010 | Reply

    Cum sa nu scada vanzarile, cand aproape toate articolele sunt numai bune de can-can, iar majoritatea “jurnalistilor” sunt niste analfabeti si ratati care nu au reusit la alte facultati.

  5. By vadim on Sep 23, 2010 | Reply

    Nu imi dau seama de ce au scazut vanzarile. Poate e criza si de exemplu o scara de bloc citeste acelasi ziar cumparat de un om, cam asa reiese. Audienta e la fel, ziarele practic nu au pierdut nimic.

  6. By Celso on Sep 23, 2010 | Reply

    la munca cumparam un ziar si il citim 5 >:) sa moara prosportu’ si gazeta de ciuda:)) ca sa nu zic ca la sfarsitul zilei il lasam la portar, tre’ omu sa se informeze si el …cine stie prin cate maini o mai trece=))

  7. By clau on Sep 23, 2010 | Reply

    normal ca au scazut vanzarile daca 50% din ziar sunt doar stiri despre steaua si 50% sunt mondenitati (care la randu lor jumatate sunt tot legate de steaua :))) )
    eu personal nu am mai luat un ziar de 3-4 si nici nu cred ca sa cumpar prea curand

  8. By clau on Sep 23, 2010 | Reply

    *3-4 ani si nici nu cred ca o sa cumpar prea curand

  9. By vadim on Sep 23, 2010 | Reply

    Clau, Celso normal ca oamenii care au internet nu mai au ce sa cumpere ziare care isi pun tot continutul online si nu au o strategie sa isi protejeze printul. Plus ca acel continut e slab si de aici probleme.

    Au ramas asa cum ziceti si voi portari si muncitori care cumpara ziare, asta e nivelul, nu neaparat pentru ca ei nu au internet,ci pentru ca asta e nivelul de continut. La tv la fel… In Romania, internetul e inca un refugiu pentru cei care mai au inca ceva in cap.

  10. By pispi on Sep 24, 2010 | Reply

    punct de vedere personal….am o situatie materiala ok..adica imi pot perimite sa cumpa r ziarul zilnic … acum 1 an si jumatate am incetat sa mai cumpar cele 2 ziare pe care le cumparam cam de 3-4 ori pe sapt (prosp si gs) in totalitate penruc a ma saturasem la maxim sa vad primele 5 pagini cu steaua urmatoarele cate 1 cu dinamo si rapid…si ribricutze mici despre celelate … ca sa nu mai spun ca alte sporturi..ciuciu sa zic asha … de 2 luni am incetat sa ma mai uit macar la editia ionline ale celor 2 ziare macara asha din cand in cand din exact acelasi motiv … era meci de champions league cu cfr in seara aceea si primele 7 titluri erau cu steuau/gigi becali mai precis….deci de atunci nu am mai deschis nici macar o data de atunci…am trecut pe onlinepsort.roi care pare mai echilibrat momentan…era un groguletz ca sa zic asha sa citesc cele 2 ziare..dar au devenit in timp un motiv de greatza pt jurnalistii acestor 2 ziare care au cam 60 % din articloe referitoare la gigi becali … e o parere personala .. si cu siguranta nu ma mai intorc … in ultimul timp nici la gsp tv nu ma mai uit ca acolo gigi sta cam 4-5 ore pe zi in direct … deci din partea mea papa..imi placea fotbalul F MULT … cand eram mic tineam scorurile tuturor meciurilor/marcatori etc…dar in ultimul timp a devenit o meschinarie care imi jigneste cantitatea (atata cat este ea..:) )de bun simt pe care o posed. si is convions ca multa lume nu mai citeste/se uita la meciuri din aceleasi motive…supersaturatie steaua si gigi/borcea si alti paraziti…peste tot se proclama ca asta se vinde ..steaua..pai dap pt ca ceilalti au renunta sa se mai uite … asha cred eu..si mai am pe langa mine destrui care au facut cam la fel … toate cele bune

  11. By pispi on Sep 24, 2010 | Reply

    hehe clau..acum am citit ca si tu ai cam aceeasi parere ca mine

  12. By skeptik on Sep 24, 2010 | Reply

    wow, you’re a genius! In epoca internetului, a lui ‘Google’ el se intreaba de ce a scazut numarul cititorilor al ziarelor scrise!!! Cind, de fapt, sute de ziare in toata lumea chiar s-au desfiintat, unele mari, care existau de peste o suta de ani!! Dar ce te framinta pe tine,tu nu esti jurnalist legitim,IMPARTIAL, tu numai la cite ‘clikuri’ ai ,te gindesti, indiferent ca 99% din ce scrii sint aberatii de spitalul 9 si toti fac misto de tine! Vorba aia” cainii latra, ursul..whatever…”

  13. By vadim on Sep 24, 2010 | Reply

    skeptik, iti raspund desi se pare ca nu ai inteles nimic din ce e mai sussi scrii sa si jignesti. Ma intreb tocmai DE CE NU A SCAZUT numarul cititorilor, in confitiile in care vanzarile sunt la jumatate. Mai uita-te o data pe tabel, poate te lamuresti care e de fapt problema.

  14. By xolv on Sep 24, 2010 | Reply

    Eu vad mai multe cauze:
    1- In bucuresti cel putin, ziarele gratuite rup norma. De ce sa cumperi cand poti primi gratis. De ce sa citesti cand poti fi spalat zilnic pe creier la televizor.
    2- Internetul
    3- Jegul din toata presa. Am ajuns ca intre Ziarele de sport, site-urile de stiri si cancan, diferentele de continut sa fie nesemnificative.
    4-Cultura de consum. Ziarul nu e un item de vaza al consumatorului de jungla. Apartenenta la un ziar nu mai confera reputatie.

  15. By xolv on Sep 24, 2010 | Reply

    In plus, eu unul nu cred ca un ziar de sport e citit de 20 de oameni. Parca ar fi pasat Playboy-ul intre adolescenti in comunism. I don’t think so!

  16. By vadim on Sep 24, 2010 | Reply

    Ba chiar de 40 de oameni. Gandeste-te ca aia e o medie, 20. Adica sunt si oameni care il citesc si singuri, nu il dau mai departe. Rezulta ca sunt unii care il paseaza intre ei intr-un sir de 40 de oameni, ca sa iasa media de 19-20… :) Nici eu nu cred cifrele, cele de audienta. Cele de vanzari sunt insa reale.

    E normal ca publicul de internet sa nu vrea presa scrisa si tv, de aia noi cei care folosim internetul nu suntem un esantion reprezentativ pentru celelalte medii. De aia spuneam ca internetul este un refugiu fata de prosteala care se face in presa scrisa si la tv, inca. Si, de aici, cred eu, internetul are un public mai valoros din toate punctele de vedere.

  17. By ana on Sep 26, 2010 | Reply

    cifrele astea sunt chiar alarmante…daca 40 de oameni citesc acelasi ziar….pai cum sa mai reziste presa scrisa…

  18. By Vadim on Sep 26, 2010 | Reply

    Eu cred ca cifrele sunt bune, audienta e la fel. :) Vanzarile da au scazut drastic, audienta nu. :) Deci, totul e bine cu presa scrisa. Chiar se face economie la hartie. :)

Post a Comment